Kawan-kawan... Tq friends..

Friday, July 24, 2015

menumamadaniel: nasi ayam pertama dan chicken wrap diet ;)

Assalamualaikum..

Dapur cinonit mamadaniel kembali beroperasi setelah cuti raya tamat... hehee.. tatkala semangat tengah berkobar-kobar.. jiwa chef tengah membakar.. jom la main masak-masak.. menu syok sendiri.. menu puasa pertama di bulan syawal.. pertama kali mencuba sendiri memasak nasi ayam.. dari mula hingga akhir.. ikut resepi nasi ayam istimewa kak azie.. azie's kitchen..

Keputusannya:


cantik!

cuma ayam tu kena goreng lagi sekali sebab kurang masak.. memula goreng touch n go macam dalam resepi. tapi mungkin sebab ayam ni kurang masak masa rebus dan sizenya yang agak besar maka bahagian tengah kurang masak.. kena la potong kecik sikit dan salut dengan bahan perap dan goreng balik.. hehe.. inilah jadinya kan.. chef tak bertauliah.. ;)

nasi ayam nya pula ok.. tak amik gambar.. haha.. bukan food blogger cengginilah.. tak gheti amik gambar makanan.. ;)  nasi saya agak kurang perasaan.. lupa tabur garam sikit masak menanak tu.. haha... kena ingat semua kekurangan nih next time masak.. sambal, kicap dan sup alhamdulillah menjadi.. yang penting anak-anak suka! Yeay! Berjaya menu makcik!

Sebelum nasi ayam saya try menu sihat sempena diet.. Chicken wrap.. resepi ikut belakang plastik pembalut wrap tu je.. hahaha.. alhamdulillah sedap...


resepi tulis balik untuk rujukan masa hadapan.. :)

Bahan-bahan:

Garlic Wraps
1 sudu besar mustard (saya guna serbuk mustard)
1 sudu besar madu
1 ulas bawang putih (tumbuk)
Minyak zaitun
Ayam (dada)
2 sudu besar mayonis
Daun salad (racik-racik)
Bawang merah (racik) - saya exclude sebab anak-anak tak makan
Parmesan cheese (beli dalam paket siap grated)

Cara-cara: :)

Mustard+madu+bawang putih dicampurkan dalam mangkuk. Masukkan ayam. Perap sekejap (saya perap 15 minit je)

Pastu saya guna grill pan, grill ayam tu dalam 8 ke 10 minit.. saya guna api kecil je takut hangus.. almaklumlah dah lama tak guna grill pan tu.. lupa sudah.. hahaha..

Amik wrap, sapu mayonis secukup-cukupnya.. letak salad yang dah diracik.. ayam dan cheese.. ;)
nak diet letak sayur banyak dan cheese sikit.. tapi saya letak dua2 banyak.. hahaha... lepas tu lipat wrap sebelah kiri dan kanan dahulu.. kemudian roll.. macam popiah jer.. haha.. lepas tu potong dua dan ngapppp.. sodap... ;) wrap tu saya beli kat tesco. 1 packet ada 8 keping.. ada yang original, garlic dan wholemeal. :)

Ok.. sekian kisah main masak-masak kita.. tata.. jumpa lagi.. ;) bila la nak lap habuk kat mesin jahit tu... hihi.. ;)

Take care!
♡♥♡♥♡♥



6 comments:

  1. amboi....semangat dapur baru ni.....akak klau menu wrap, anak2 yg akan buat sendiri...ikut style diaorg lah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Suzie.. tengah semangat kak.. hihihi.. kalau suh anak2 saya kak..maknanya takde la sayur2an kak... hihihi.. alergik semua... kikikiki... ;)

      Delete
  2. Amboii....sedapnya nampak nasi ayam mamaD tu.....kalau rumah dekat, sure dah bawak pinggan pegi ketuk pintu....haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malu la cik lia... tak pandai masak lagi.. semua kena tgk buku.. hahaha... kalau dekat takyah ketuk..aii dengan rela hati akan menghantar khas untuk uols... ngeeee... ;P

      Delete
  3. Wah sedapnya....saya suka wrap....boleh minta resepi ya

    jemput singgah blog sy RAHSIA AWET MUDA WANITA

    ReplyDelete