Kawan-kawan... Tq friends..

Thursday, August 14, 2014

Menggila lace pulak!

Assalamualaikum... hai... sekarang makcik berangan nak belajar jahit lace pulak.. nak letak sebagai quilt binding...


Jadi menggila la membeli lace pulak.. cotton lace.. tapi masih kawal nafsu.. masa gi tu aii pilih yang murah-murah je.. yang saiz lebar tu dalam RM2.50.. yang halus sikit tu kalau tak silap RM1.20 ke RM1.50.. tak ingat dah.. beli pun cuma semeter each.. paling banyak pun 2 meter sebab dah habis papan.. kira last stock la.. orang baru nak belajar.. tak boleh tamak-tamak.. haha.. dengan ucapan bakal melawat kedai lain pulak.. hahahaha

Malam tadi.. dengan perasaan penuh tidak kesabaran.. saya pun capailah satu keping patchwork block saya yang memang dah siap quilting tapi belum sempat nak jahit binding lagi... kecik je.. dalam 6.5 inci je.. hehe.. saya pun mencubalah menjahit lace yang small size itu.. saya guna tutorial tiptoetango.com .. Masa baca tutorial macam paham.. tapi bila sampai part corner.. saya jadi tak berapa paham.. jadi buat je la ikut tutorial tu dan pepandai sendiri... hehehe.. maka beginilah jadinya.


2 sudut jadi elok..
2 sudut lagi melengkung...
Hahaha...
Sadis!
Nak bukak balik malas...
Jadi redha sajalah dengan kejadian alas periuk melengkung ini... hahahaha... rasanya masa jahit lace tu kena buat cara mitered corner juga.. ok.. lenkali makcik cuba ek..

Saya nak buat mini sejadah macam kak aida harun, kak rosni nykolett dan cintapolisas buat tu.. cantik... tak cayer boleh skodeng blog mereka.. hehehe... kena kaji lagi ni.. tak habis sekolah lagi ni.. hahaha.. kakak-kakak.. buatlah tutorial.. ajar kita.. hihii.. ;)

Oklah.. mamahakimi kata lama saya tak share pasal jahit menjahit.. kira projek kecil2an ini sebagai pembuka bicara dan pembakar semangat la yer..jom kita menjahit... hehee..
Jumpa lagi!
Take care!
♡♥♡♥

8 comments:

  1. selamat berlace yer zila.... guna lace ni senang skit dari nak binding kan.

    Akak selalu beli kat kimloong.. beli sepapan terus untuk buat telekung, murah skit jadinya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak mila.. ajarlah saya cara lain jahit lace ni.. yang ni macam tak jadik sangat la.. ek..ek..ek. buat tutorial ek.. hihihi

      Delete
    2. alahai.. malu plak akak nak wat tuto lace ni.. sebab rasa mcm semua org tau ler...

      Delete
    3. Kak mila.. ajarlah saya.. saya puas google tapi xjumpa.. huuuhuu.. silap2 saya bind dulu quilt tu pastu saya top stitch je lace atas quilt.. hahaha...please ek kakak yang baik hati.. heheheh

      Delete
  2. fuyoooooooooo zila, tolong pinjam jap semangat rajin tu kat kak shima.... emmmmmmmmm malasnyaaaaaaa kak shima ni,,,, makan rajin le

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak shima.. saya rajin beraaaaaangan kak.. hahaha.. buat projek kecil2an sahaja.. hahaha... kak shima rajin mengemas apa.. hehee...

      Delete
  3. salam.

    nice blog. rajin nya zila menjahit. salam perkenalan drpd akak. k liney datang follow. jemput follow blog akk jugak. tq

    lineyghazali.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sis liney..salam perkenalan juga.. :) akan singgah nanti... :)

      Delete